Som præst er man under stadig dannelse. Under uddannelsen på universitetet og pastoralseminariet og i embedsførelsen sidenhen lærer man sig mange færdigheder, får erfaringer, afklarer sig og gør sig nye overvejelser. Dette har alt sammen betydning for, hvordan den præstelige opgave varetages.
I 2014-15 nedsatte Folkekirke og Religionsmøde en tænketank, som havde til opgave at overveje uddannelsesbehovet for præster i et religiøst mangfoldigt samfund. Tænketankens arbejde førte til formuleringen af en pastoral dannelsesprofil med fem særlige fokusområder:
- Kontekstuel dannelse
- Erfaringsteologisk dannelse
- Dialogisk dannelse
- Missional dannelse
- Liturgisk dannelse
Læs rapporten fra tænketanken her (PDF)
De fem Fokusområder kan ses som et vejledende bud på fagområder, man som præst har gavn af at udvikle i varetagelsen af de alsidige udfordringer, som religionsmødet rejser.
Hvordan man i praksis kan og skal udvikle disse fagområder bør være en kollegial drøftelse. Find debat-/samtaleoplæg til profilen her (PDF)
De fem fokusområder
1. Kontekstuel teologisk dannelse
- At kunne gennemtænke og tolke kristendommen ind i den komplekse kontekst, der udgøres af et demokratisk og sekulært samfund, hvor forskellige religioner og livssyn spiller en væsentlig rolle.
- At tilegne sig en grundlæggende indsigt i forskellige religioner og livssyn og deres betydning for mennesker og samfundsliv, samt have indgået i samtaler med mennesker med anden tro eller andet livssyn.
- At kunne reflektere teologisk og religionskritisk over mødet med anden tro eller andet livssyn.
2. Erfaringsteologisk dannelse
- At kunne reflektere teologisk over egen praksis på baggrund af erfaringer fra mødet med andre religioner og livssyn.
- At være i stand til at skønne og agere i konkrete situationer på basis af teologisk refleksion og praksis.
3. Dialogisk dannelse
- At kunne skabe rum for eksistentielle samtaler og at kunne samtale om åndelige og religiøse spørgsmål samt fælles anliggender med mennesker med anden tro eller andet livssyn.
- At være fortrolig med forskellige typer af dialog om såvel almenmenneskelige, samfundsmæssige, teologiske og åndelige spørgsmål.
- I samtalen med mennesker med anden religion eller andet livssyn - både individuelt og i det offentlige rum - at kunne navigere mellem konsensus og kritik, nye indsigter og profetisk vidnesbyrd.
4. Missional dannelse
- At kunne repræsentere kirke og kristendom i forhold til institutioner og i offentlige sammenhænge.
- At kunne præsentere kristendom over for mennesker af anden tro, herunder at kunne tilbyde indøvelse i kristendom og relevant dåbsoplæring.
5. Liturgisk dannelse
- På baggrund af teologisk refleksion at kunne tilrettelægge liturgiske forløb, herunder kirkelige handlinger, hvor en eller flere af deltagerne har anden tro eller andet livssyn.
- At kunne reflektere teologisk over eksklusivitet og/eller åbenhed i gudstjenesten, kirkelige markeringer, deltagelse i nadver og samarbejde med institutioner.