Fortsæt til hovedindholdet
Kom i gang
Erfaringer fra I Mesterens Lys

Erfaringer fra
I Mesterens Lys

Af Ole Skjerbæk Madsen, Missionspræst, I Mesterens Lys

Baggrund

Baggrunden for at I Mesterens Lys (IML) ønskede at deltage var dels erfaringerne fra messerne i 1986 og 1988 og dels ønsket om at kunne præsentere IML til et stort publikum. Det arbejde, vi var begyndt på ved at opbygge en kristen gudstjenesteform, der søgte at finde en kontekstuel form i forhold til New Age, ønskede vi at synliggøre i målgruppen.

I 1997 deltog vi sammen med Københavns Stiftsudvalg for nye religiøse strømninger, selvom det oprindeligt var IML, som søgte om at få en stand. 1998 indbød vi Aglow til at være med i vor stand. Året efter blev Aglows del af standen en selvstændig stand, som i 2002 blev overtaget af Areopagos, hvorefter Aglow fik egen stand andet steds i salen. På ”Mystikkens Univers” i København er vi del af et stort torv med flere kristne organisationer, som alle er samlet under Areopagos’ paraply. 

Henvendelsen til DanInfo skete telefonisk kort efter messen i 1996, og den blev fulgt op af et brev, der fortalte:

  • hvad vi stod for,
  • hvad vi ville præsentere på messen og
  • hvilke foredrag/workshops, vi kunne bidrage med.

Jeg tror, at dette repræsenterer en god model for ansøgning deltagelse. Siden har vi ikke haft brug for at ansøge om deltagelse heller ikke hos andre arrangører end DanInfo - vi er helt enkelt blevet opfordret til at deltage.

Standen

Sådan præsenteres vi som regel i programmet for messerne:
Navn:        I Mesterens Lys
Produkt:    Heling af hjertet. Forbøn for syge. Kristen spiritualitet.

Indretningen

Standen skal være stor nok til de aktiviteter, der skal foregå. Vi beklæder ofte standen med baner af guld- og violet stof (visdommens/evighedens og den nye tids farver). Vi har som regel et krucifiks som centrum i standen (enten St. Damiano eller det romanske fra Gl. Aaby Kirke) med en lys grøn baggrund (Grøn er hjertechakraets og kærlighedens farve). Standen har været udsmykket med ikoner eller billeder af Hildegard. I Århus har vi brugt billeder af Arndt Uhre.

Der skal helst være grønne planter og blomster i standen.

Levende lys kan være en god idé, hvis der er et lille alter under krucifikset, men det er ikke alle messer, hvor man må have tændte lys.

Et par plancher fortæller hvem vi er og hvad vi tilbyder. Andre plancher indbyder til evt. workshops og foredrag, som vi står for.

På et bord ligger foldere til uddeling.

Der er stole til dem, som ønsker forbøn. Et skilt bag på stolen siger: ”Hvis du ønsker en velsignelse, forbøn eller heling af hjertet, kan du sætte dig i stolen. Gratis.”

På nogle messer har vi et kors, på hvilket man kan sætte sine egne bønner. Det kræver, at der også er et sted, hvor folk kan skrive deres bønner, og hvor der er papir og skriveredskaber til rådighed.

Medarbejdere

Lægfolk og præster. Det er vigtigt at der er nok medarbejdere til, at den enkelte kan holde pauser. Medarbejderne inddeles i vagtteams. Der skal være nogle, som er værter, og hvis opgave det er at indbyde til at modtage forbøn, skrive bønner, få en pjece med osv. Der skal være nogle, som er trænet i forbøn og samtale. Deltagende præster er i alba og stola.

Aktiviteter:

  • Skriv din egen bøn
    På skrivebordet ligger blokke med forskelligt farvede sedler og skrivetøj. Når folk har skrevet deres bøn kan de sætte den på korset ved at fastgøre den bag en elastik.
  • Samtale
  • Forbøn

Vi præsenterer os altid for vedkommende, spørger hvad de har på hjerte eller hvad vi skal bede for. Nogle nævner noget fra deres eget liv, f.eks. sygdom, andre nævner deres pårørende, andre ønsker at blive velsignet, andre at modtage en heling af hjertet. 

Vi har tidligere haft andre aktiviteter i form af mini-foredrag, vidnesbyrd, introduktion til Jesus-bønnen o.l. Det er der dog ikke tid til længere, fordi forbønnen har grebet om sig.

Der er gode idéer til aktiviteter og eksempler på samtaleforløb i Ross Clifford and Philip Johnson: ”Jesus and the Gods of the New Age”. Oxford 2001.

Bogen kan lettest anskaffes over nettet ved Amazon. Den giver en god indføring i New Age og er bygget op på møder med mennesker på de store alternative messer i Australien.

Udstillingsetos

Det er vigtigt ikke at tænke i dem-os kategorier på messen. Vi må ikke tale imod andre udstillere. Vi skal være på vort eget område og for eksempel kun dele pjecer ud i vor egen stand og kun have dem liggende hos os selv og på de dertil indrettede borde i hallen. Vi tager udgangspunkt i det, vi kan være fælles om, men er i øvrigt ærlige om vore holdninger og erfaringer. 

Forholdet til de andre udstillere er altafgørende for en god messe. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne også besøger de andre stande og taler med medudstillerne. Vi har gennem årene fået opbygget en tillid, som gør, at mange af medudstillerne kommer og beder om forbøn i vor stand, og at de henviser udstillingsgæster til os. Nogle af dem vil gerne gøre gengæld og tilbyder os at modtage, hvad de har at give. Det er ikke altid lige let, for vi skal kun sige ja til, hvad vi kan gøre med god samvittighed. Kan man ikke modtage tilbudet, må man forklare, at man ikke er klar til det nu og gerne hvorfor. Men det betyder noget, når de andre udstillere oplever, at vi ikke har berøringsangst. Den fælles udstillermiddagen (som afholdes en af aftenerne) er vigtig at deltage i for at have fællesskabet med de andre udstillere. Særligt udstillermiddagen i Aalborg er god, fordi messen ikke er så stor, og fordi den altid er hyggelig.

Forberedelse

Medarbejdere samles én eller to gange før messen. De orienteres om, hvem de andre udstillere er, deres tilværelsesforståelse, og hvad de kommer med. Vi taler sammen om holdningen til de andre udstillere. Vi gennemgår forbønnen. Vi samler også gerne menighedsmedlemmer, som vil bede for os under messen.  

Der skal lægges et budget for messen. Tag højde for at der ikke bare er en standsleje, men at der skal være en udsmykning, blomster, evt. annonce i udstillingsprogrammet, foldere og pjecer, transport af udstillingsmaterialer, evt. imprægnering af stoffer mod brand og evt. forsikring.

Et eksempel på annonce i udstillingskatalog: